דילוג לתוכן

פרזיטים!

מאי 21, 2010

מכירים את האלה שחיים על חשבוננו? הטפילים? אלה שלא עובדים?

נו, הערבים…

כן כן. במשך שנים אנחנו שומעים בתקשורת על כך שהחרדים הם פרזיטים, שלא עובדים וחיים על חשבון שאר הציבור. רק לאחרונה כינה גבי גזית את החרדים "עלוקות, פרזיטים ותולעים", וקרא לגרשם לחו"ל או לרכזם בשכונות משלהם ולנתקם ממים ומחשמל. מפלגת שינוי, שרצה על הטיקט האנטי-חרדי, זכתה בשיאה ב-15 מנדטים והפכה לכוח פוליטי רציני. כוחו של הטיקט הזה עדיין קיים. ציפי לבני הולכת להתלבש עליו. יאיר לפיד כנראה מתכוון לרכב עליו בדרך לפוליטיקה.

לפני כמה ימים התפרסם הסקר החברתי לשנת 2009 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. קבלו כמה נתונים מפתיעים:

1. אצל החרדים, 52% מהגברים  ו-61%  מהנשים בגילאים 25-54 משתייכים לשוק העבודה. כלומר, כ- 57% מהחרדים שנמצאים בגיל העבודה אכן עובדים (נעגל כלפי מעלה כי יש יותר נשים מגברים).

2. אצל הערבים, לעומת זאת, 84% מהגברים ו-30% מהנשים בגילאים 25-54 משתייכים לשוק העבודה. כלומר, כ-57% מהערבים שנמצאים בגיל העבודה אכן עובדים (כן, ממש כמו אצל החרדים!).

3. אצל הערבים שמגדירים את עצמם כדתיים מאוד או דתיים, 75% מהגברים ו-25% מהנשים משתייכים לכוח העבודה. כלומר, כ-50% מהערבים הדתיים בגיל העבודה אכן עובדים.

4.  ועכשיו, להבדל הגדול בין האוכלוסיה החרדית לבין האוכלוסיה הערבית: בעוד ש-40% מהחרדים עוסקים בפעילות התנדבותית, בקרב האוכלוסיה הערבית עושים זאת 6% בלבד.

עכשיו, דמיינו לעצמכם ששדרן ברדיו היה קורא לערבים תולעים, עלוקות ופרזיטים והיה קורא לגרש את הערבים או לכלוא אותם בשכונות משלהם בלי חשמל ומים.אף אחד הרי לא היה מעז לעשות דבר כזה. אבל אם מישהו היה מעז – חבל עליו –   היו הופכים אותו לבלתי לגיטימי במהירות שיא: הוא היה מוכרז כפשיסט, נהפך לאדם בלתי לגיטימי, מפוטר, ואולי אפילו מועמד לדין ומורשע בעבירה של הסתה לגזענות.

 נו טוב, אצל גבי גזית זה נגמר בקנס קטן לתחנת הרדיו וב"ברור והבהרה" ברשות השנייה.

בישראל על הערבים צריך לדבר בפוליטיקלי קורקט ואסור להכליל.

על החרדים ועל המתנחלים אפשר תמיד לפתוח ג'ורה ולדבר אליהם כאל קבוצה אחת ובהכללה.

וכעת, בונבון לסיום:

נחשו איך כלי התקשורת סיקרו את הסקר של הלמ"ס?

קראתי את הכתבות שנערכו על הסקר ב"הארץ", דה מארקר, nrg (מעריב), נענע 10 (ערוץ 10), ווואלה. איזה קטע! באף אחת מן הכתבות לא מוזכרים נתוני העבודה של הערבים. הנתונים על אחוזי העובדים באוכלוסיה הערבית ממש נשלפו מהדיווח על הסקר בפינצטה!  מי שקורא את הדיווח על הסקר באחת הכתבות הללו יכול להשוות את הנתונים על אחוזי העובדים אצל החרדים רק לנתונים של שאר האוכלוסיה היהודית שאצלה אחוזי המשתייכים לכוח העבודה הם גבוהים הרבה יותר! אז מי אמר שהתקשורת יוצרת ומעלימה מציאות?

המקום היחיד שבו מצאתי דיווח על הסקר שמכיל גם את הנתונים בנוגע לאחוזי העובדים באוכלוסיה הערבית הוא בכתבה על הסקר במדור היהדות של ynet.

 

מודעות פרסומת

From → Uncategorized

16 תגובות
  1. יוסי permalink

    קודם חייב אני להודות שיש כאן קצת אנשים חושבים, וכך בא לי לכתוב..
    אז כך לגבי גזענות – המילה גזענות הפך לאחרונה למושג באוויר מבלי להבין במה מדובר,
    כשאראה אדם שחור ואביט בו בסלידה ללא סיבה רק על היותו שחור זאת גזענות, וכן אם אדם מכל לאום שהוא יפגוש יהודי וסתם יראה בו כייצור דוחה על היותו יהודי זאת גזענות, אך אם ערבי פוגש ביהודי ישראלי (או ההיפך)ורואה בו כאויב זאת לא גזענות הוא רואה בו כעויין כי זאת מציאות של מלחמה! גזענות נובעת משנאת אדם באשר הוא אדם מפאת מראהו אמונתו מינו או צבע עורו ללא סיבה..כך שגזענות בין ערבי ליהודי במדינה אינו קיים!
    לעניין אותו שדרן שכינה את החרדים פרזיטים ואת כל "האיחולים" למיניהם וכמובן שלא היה מעז לדבר כך בערבים זאת בוודאי גזענות לשמה ..!

  2. עדי (הבן) permalink

    הי, מצטער על העיקוב בתגובה, הייתי עסוק בתיזה (עלאק…).
    קודם כל תיזה זה דווקא די כיף, אני ממליץ בחום. קצת מעצבן בהתחלה, אבל אם מוצאים איזו שאלת מחקר נחמדה וקורעים קצת את התחת, יכולים לצאת דברים יפים מאוד. לפי רמת הכתיבה שלך בבלוג, אני בטוח שלא תהיה בעיה.
    אנסה להגיב לתגובות:
    א. אני מודה שהטיעון שלי על הערביות הוא מאוד ספקולטיבי, אבל אני טוען שמה שייש כאן הוא מה שנקרא בסטטסיטיקה אינטראציה- קרי, השפעה משולבת של גזע ומגדר. גם אשה וגם ערביה.
    אני מודה שזה לא הטיעון הכי מבריק בעולם, וקשה מאוד להוכיח אותו, אבל אנסה לענות על הטיעון שלך לגבי השוק החופשי, ואז אולי זה יתבהר מעט.
    אז לגבי השוק החופשי – אכן יש שוק חופשי, כאן אני לחלוטין מקבל את טענתך. אולם שוק חופשי מכיל בתוכו גם אלמנטים לא ראציונליים, כמו למשל חוסר הרצון שלי לבחור בעורך דין טוב גם הוא ערבי. כמובן שאם הערוך הדין ביותר במדינה היה ערבי, אז סביר להניח שהיה לו ביקוש גבוה, אבל סתם כך, אני מניח שללאום/גזע של העורך דין יש משמעות לגבי סיכויי ההעסקה שלו.
    אנסה להעביר את המסר באמצעות בדיחה:
    ערבי אחד מסיים לימודי משפטים באוניברסיטת ביר-זית ומגיע למשרד עורכי הדין הנחשב ביותר בתל אביב, נגיד של ציון אמיר. הוא נכנס בדלת של ציון אמיר, ואומר לו "סיימתי עכשיו לימודי משפטים בהצטיינות באוניברסיטת ביר זית, ואני רוצה לעבוד אצלך". ציון אמיר קם מהכסא, מושיב אותו במקומו על הכסא, ואומר לו" אתה רואה את המשרד הזה, עם הנוף המדהים לים, עם האיי-פון, איי-פד, בלקברי, כורסאות מעור, והמחשבים החדשים ביותר, כל זאת שלך עכשיו". הערבי אומר "וואלה?" וציון אמיר אומר לו "וואלה!".
    הם יוצאים מהמסדרון, וציון אמיר מצביע על המזכירה, שנראית כמו שילוב של אנג'לינה ג'ולי ובר רפאלי ואומר לו" אתה רואה את המזכירה הזו, היא יודעת להכין 20 סוגי קפה, מומחית למסאז תאילנדי ברזילאי ושוודי, פנויה ויוצאת רק עם ערבים, ואין לה בית אז בלילה היא באה לישון אצלך". הערבי אומר "וואלה?" וציון אמיר עונה לו "וואלה!".
    הם יורדים לחנייה, וציון אמיר מראה לו ציא של מכוניות, ואומר לו "אתה רואה את הרולס רויס, המרצדס, הווולוו, היגואר, ההארלי והפרארי?, כל אלו שלך עכשיו".
    הערבי אומר לו" תשמע, נראה לי שאתה מסתלבט עלי" אז ציון אמיר אומר לו "כן, אבל אתה התחלת".

    ב. "להוריש את הארץ", ואת תתפוס אותי במילה כי לא הייתי דוס יותר מדי טוב, זה מצווה שבני ישראל נצטוו כשהם נכנסו לארץ בתקופת יהושע. זה אומר לרשת אותה, שזה סבבה, אבל גם להרוג או לגרש את כל מי שגר בה ולא שייך לבני ישראל (כמו שבעת העמים המסכנים שגרו פה קודם – היבוסי וכל החברה).
    לגבי הגזענות נראה לי שנצטרך להגדיר מה זה גזענות, אבל אני באופן אישי חושב שאנו מדינה מאוד גזענית, גם כלפי הדרוזים.
    ייתכן והתקציבים הנמוכים לרשויות המקומיות מלמדים עם גזענות (למרות שאין לי נתונים שהם אכן נכונים ויכול להיות שזהו תעמולה), אבל מעבר לכך אני בהחלט חש בגזענות בשיח סביבי. נתת את דוגמת הלשכב עם האשה, ולכן אני אזרום עם רוח הדוגמא. שאל כמעט כל מי שתרצה, בהנחה שהוא לא שמאלן, האם מפריע לו שערבי היה שוכב עם הבת שלו, בהשוואה נגיד לאיטלקי או צרפתי וברור לך מה התשובה שתקבל. אתה יכול לטעון שזה בגלל שהערבים הם אויבנו, אבל גם אם היית משנה את הניסוח לערבי שאינו שונא ישראל, היית מקבל תשובה דומה. אני מניח ששרתת בצבא, וראית את היחס, השיח והדיבור סביב ערבים, וברור לך שהוא רווי גזענות. כנס לפייסבוק וראה כמה קבוצות שנאה יש לערבים, ואיך השיח בתוכם מתנהל.
    הדוגמא אולי הכי טובה שאני יכול לתת זה עניין הנהיגה – יש תפיסה מאוד רווחת שהערבים, הדרוזים והבדואים הם נהגים איומים ונוראים ובהמות בכביש. מעבר לכך שזו הכללה, זו גם גזענות כי יש לא מעט נהגים יהודים שנוהגים באותה פראות.

    ג. אם אתה יוצא מתיאוריות של הצבעה ראציונלית, כלומר אדם מצביע למי שהכי טוב עבורו, או לחילופין למפלגה שתדאג בצורה הטובה ביותר לאינטרסים שלו, הצבעה של ערבי למפלגה ערבית היא המתבקשת, בדיוק באותה מידה שהצבעה של חרדי למפלגה חרדית היא מתבקשת. אנשים מצביעים למפלגה שתדאג בצורה הכי טובה לסקטור שלהם, ככה זה עובד בשיטת הבחירות שלנו (לצערי), ולא בהכרח יש לכך קשר לתפיסות איסלמיות קיצוניות של השמדת היהודים. הם בסך הכל מצביעים למה שהכי טוב עבורם.

    ד. ייתכן ויש הטיות כאלו ואחרות, ואני מסכים שהנראטיב של "דוד וגוליית" (המתנחלים כגוליית, והערבים כדוד) רווח בתקשורת, אך שוב אטען ואומר שהתקשורת הישראלית נטועה עמוק בתוך המיינסטרים. ערוצים 2, 10, ו1, רשתות הרדיו ו3 העיתונים הגדולים לא מערערים על ישראל כמדינה יהודית, לא על ההמנון, לא על הדגל, לא חובת השירות הצבאי, ולא הנראטיב הכללי של אנחנו יהודים טובים ותומכי חופש, וכל העולם נגדנו ושונא אותנו (ראה ערך סיקור פרשיית חומסקי למשל).
    אז כן, מדי פעם יונית לוי פולטת איזו מיני התבטאות שמאלנית מתונה, אבל קשה לומר שייש איזו רוח שמאלנית חזקה שמנשבת שם.
    באופן כללי, יש השפעה לאידיאולוגיה של הבעלים והמנחים, אך בסופו של דבר טלוויזיה מסחרים פועלת משיקולים מסחריים, ועל כן אם כתבה מסויימת משודרת זה בדרך כלל לא בגלל שייש איזה אח גדול שמאלני שעורך את המהדרה, אלא בגלל שהעורך מניח שהיא תמשוך קהל, או לחילופין שאנשי יחצ"י הציבור של ארגוני השמאל, מפיקים עבור החדשות סרטים טובים יותר מאנשי היח"צ של הימין.
    המחקר הכי גדול שנעשה על הטיית התקשורת בישראל שאני מכיר, הוא של ד"ר אלי אברהם שחקר את הסיקור של הקיבוצים, המתנחלים, הערבים ועיירות הפיתוח בעיתונים בהארץ וידיעות במשך כמה עשורים, והוא מצא שכל הקבוצות הללו מודרות מהשיח, ומסוקרות בעיקר בהקשרים של פשע ואלימות, למעט הקיבוצים שזכו בהתחלה לסיקור חיובי שדעך עם השנים.
    שוב, מסכים בגדול שייש פה ושם הטיות שמאלניות, ושזו אכן אולי הנטייה של מרבית המגישים, אך התקשורת נטועה עמוק עמוק במיינסטרים, פחות או יותר איפה שעומדים בן כספית ובן דרור ימיני.

    • טוב עדי,
      החלטתי בכל זאת להגיב בנקודות קצרות:
      1. יש "אפליה" מסוימת כנגד ערבים במקומות תעסוקה. לדעתי רובה נובע מכך שיש מעסיקים שמרגישים לא בנוח להעסיק מישהו שמצביע בל"ד ושונא את המדינה שלהם. בכל מקרה, להגיד שאנחנו "מייעדים" את הערבים להיות פועלי בניין זה פשוט לא נכון. זו גם האשמה די מכוערת (לא חושב שהתכוונת לזה ברצינות).
      2. קיימת גזענות נגד ערבים וגם נגד דרוזים (הדוגמא של לשכב עם הבת ממחישה את זה). הטיעון שלי פשוט: אתה אומר שאנחנו מדינה מאוד גזענית. אני באמת חושב שמעט הגזענות שלנו כנגד הדרוזים ממחישה שאנחנו מדינה בכלל לא גזענית. אני לא חושב שאב אמריקאי, אנגלי, גרמני או צרפתי היה שמח יותר מאב ישראלי אם הבת שלו הייתה שוכבת עם דרוזי (או עם ערבי במקרה שלהם). אגב – אני מכיר לא מעט דרוזים שיוצאים עם יהודיות. אני באמת לא בטוח שהגזענות בהקשר הזה היא תופעה רווחת. הדרוזים לא רוצים שבניהם יתחתנו עם לא-דרוזיות ויש גם הרבה יהודים שגם הם מעדיפים שבניהם יתחתנו עם יהודיות. לא מדובר בגזענות אלא בצורך לשמר את התרבות, את הדת והלאום.
      3. דווקא אם אתה חושב שהערבים מצביעים בצורה רציונאלית אז יש לנו בעיה. הערבים מצביעים בכל פעם מחדש לשלוש המפלגות הערביות הגדולות. מפלגות שבהגדרה יכולות לשפר את חיי הערבים בצורה מוגבלת מכיוון שאידיאולוגיית השנאה שלהן לא מאפשרת להן להיות חלק מהקואליציה. זה מראה לך שלערבים חשוב מאוד שיהיו חברי כנסת שייצגו את האידיאולוגיה הזו. חשוב יותר משיפור מעמדם.
      4. רוב התקשורת אכן נמצאת ב"מיינסטרים". במיינסטרים של השמאל – קדימה, עבודה ומר"צ. השמאל הקיצוני והימין מקבלים בתקשורת בערך את אותו הייצוג.

      • מה אולם permalink

        נקודה 2 חשובה. יש הבדל בין אפליה/גזענות אינקלוסיבית ואקסקלוסיבית. שתיהן לא משהו, אבל כלפי הראשונה יש לי בכל זאת קצת יותר סובלנות.
        אתלטיק בילבאו לא מאפשרת לשחקנים שמוצאם אינו באסקי לשחק בשורותיה. נו שוין.
        בית"ר ירושלים מאפשרת לכל שחקן לשחק בשורותיה, ובלבד שאינו ערבי. זה מחליא.

  3. עדי (הבן) permalink

    אהלן,
    קודם כל סחטיין על ההתייחסות, הנימוקים שלך בהחלט טובים ומבוססים, אם השיח בבלוג מסויים הוא נעים, זו בהחלט התחלה טובה.
    לצערי אני קצת קצר בזמן (למרות שאני מוצא זמן לשוטט בבלוגים…), לכן לא אוכל להתייחס בצורה עניינית לכל הטיעונים.
    בכל, אבחר להתייחס לשניים:

    1. ערבים – שובניזם זה סיבה טובה, אבל קשה לי להאמין שמדובר בסיבה היחידה, מה גם שלא באמת בתוך עמנו אנו גרים, כי כמה ערביות אתה מכיר באופן אישי? (לא דרך הייצוג התקשורתי שהסכמנו שהוא מעוות). אני מניח שבעוד מטעמים גזעניים (כלכליים?) אנו מייחדים לגברים הערבים את העבודות הפיזיות/לא נוחות כמו בניין, מפעלים, פלאפל וכדומה, לנשים הערביות לא נותר הרבה, מה גם שבניגוד לגברים הלבוש שלהם מעצים את הסטיגמה.
    בסופו של דבר, אני מסכים איתך ששובניזם ובורות מכתיבים את זה שהנשים הערביות לא ידעו עברית, ויתלבשו כמו באירן, אבל אי אפשר להתעלם מזה שבניגוד לגברים, הן גם לא יכולות לעבוד בעבודות פיזיות כמו הגברים.
    לגבי השנאה כלפיהם, כאן אני חולק עליך בגדול. ימנים רבים שאני מכיר, שונאים את הערבים בין השאר כי הם ערבים. הם טוענים שהם נחותים, שטופי שנאה, ולא לחינם השתרש הביטוי "עבודה ערבית". וזה עוד בלי לדבר על ימנים-דתיים, שחלקם מאמינים בציווי התנ"כי של "להוריש את הארץ" – לא המצאתי את זה, שמעתי די הרבה דתיים שמתבטאים ככה (הייתי דתי בעבר).
    במקרה הזה אני חושב שאתה צריך להבדיל בין הייצוג התקשורתי של ערביי ישראל, לבין המציאות. אני במקרה לומד באוניברסיטה עם די הרבה ערבים, ואף מתרגל חלק מהם ועובד עם חלק מהם, ותאמין לי, השנאה בכלל לא כזו גדולה כמו שמספרים.
    יש כמובן תסכול, כי לפחות לטענתם העיריות שלהם לא מתוקצבות כמו שצריך, ויש נטייה לראות בהם בעייה דמוגרפית, אבל מרבית אלו שאני מכיר, ממש לא שונאים אותנו.
    כאן אגב, אתה בכיף מוזמן להאשים את ערוצי הטלוויזיה המסחריים, שלרב מייצגים את הערבים באמצעות אוילים כמו ראא'ד סאלח ואיברהאים צרצור. לא כל הערבים ככה, וכמו שאתה מבקש לא להכליל על החרדים, אל תכליל על הערבים.

    תקשורת: לצערי אין לי דוגמא זמינה ביד, אבל קודם כל צריך לפרק את המונח תקשורת. הארץ (ודה-מארקר), הם עיתונים עם אג'נדה שמאלנית די בוטה אבל לפחות מוצהרת (למרות שבאופן עקבי הם נותנים לימנים כמו ישראל הראל ומשה ארנס לכתוב טורים). אבל לגבי העיתונים האחרים זה לא בהכרח נכון.
    באתר האינטרנט של מעריב למשל, יש מספר כותבים ימנים מובהקים שזוכים לייצוג די נכבד – בן דרור ימיני, בן כספית, הראל לא זוכר איך קוראים לו, אמיר חצרוני וכו'.
    גם בידיעות יש לא מעט כותבים ימנים, קל וחומר ישראל היום, מקור ראשון, ערוץ 7.
    לגבי הטלוויזיה ניתן לומר שייש מעט הטייה שמאלנית, אבל זה בטח לא משהו בוטה בצורה חסרת תקדים.
    האם מדווחים לך חדשות לבקרים עם המחסומים בשטחים? על התנחלויות חדשות שנבנות? האם יש עיתונות חוקרת על הנעשה בשטחים? כלום! ויש עוולות נוראיות בשטחים, כל מי ששירת בקרבי יודע את זה (בייחוד אם הוא עמד במחסומים).
    יתרה מזאת, שים לב איך מיוצגים ארגוני זכויות אדם בידיעות, מעריב ובערוצי הטלוויזיה המסחריים – חבורת מטורפים, הזויים, שכל מה שמעניין אותם זה לעשות דה-לגיטימציה לישראל. אני בהחלט מניח שייש בהם יותר מזה. זכויות אדם אחרי הכל זה לא לשמאלנים בלבד.
    כפי שציינתי גם קודם, הייצוג של הערבים בתקשורת בכלל לא הרבה יותר טוב מהחרדים.אולי מבליטים את אחוז המובטלים אצל החרדים, אבל גם "הדרה מהשיח" היא שלילית – יכלו בכיף לציין שכמעט 90% מהגברים הערבים בגיל העבודה עובדים.

    טוב, נסחפתי קצת, חייב לחזור לעבוד על התיזה. אשמח להתייחסות, ובכל מקרה עלה והצלח עם הבלוג.

    • אהלן עדי,
      קודם כל, כל הכבוד על האומץ לכתוב תזה. אני חשבתי על זה והשתפנתי כבר מזמן.
      אני רוצה להשיב על כמה דברים שכתבת מבלי להיגרר ל-all-out ויכוח פוליטי בין ימין לשמאל.
      1. נשים ערביות – אמרת שיש להביא בחשבון את העובדה שאנו מייחדים לערבים את העבודות הפיזיות, שנשים ערביות אינן יכולות לעשות וכן את העובדה שהלבוש שלהן חושף אותן יותר לסטיגמות. אז קודם כל, לשאלתך אני מכיר שלוש נשים ערביות (אולי שכחתי מישהי). כולן עורכות דין ואחת מהן אפילו מתלבשת כמו אישה דתיה (כיסוי ראש והכל). מודה שלא הבנתי למה הסטיגמה שכנגדן צפויה להיות גרועה יותר…
      לגבי העבודות הפיזיות – אתה באמת מאמין שאנחנו "מייחדים" את העבודות הפיזיות לערבים? נו באמת – יש לנו שוק חופשי שבו כל אחד בוחר לו מקום עבודה לפי רצונותיו ויכולותיו. לא רוצה להיכנס לויכוח מקיף, אבל אם נדבר על העולם שלי לרגע, יש בישראל אלפי (או אולי עשרות אלפי) עורכי דין ערבים. יש לך מושג כמה קל היום להיות עורך דין? מסיימים בגרות, לומדים במכללה, מסיימים עם ממוצע של 70 לפחות, עושים סטאז' ובחינות לשכה ויאללה! בקיצור, המוני ערבים עוסקים בעבודות של צווארון לבן… (אגב, גם אישה יכולה להיות מוכרת פלאפל :))

      2. לגבי "גזענות" יהודית כלפי ערבים – לא הבנתי את הגזענות הטמונה בביטוי "להוריש את הארץ", כנראה שלא הבנתי את הביטוי כמו שצריך. כמו כן, לא נראה לי שיש משהו גזעני בלחשוב שהערבים הם שטופי שנאה (אולי יש בזה משהו פסול בהכללה שמתייחסת לכל "הערבים" אך גזענות אין כאן). הטיעון הכי טוב שלי הוא כזה: בישראל כמעט שאין שנאה או אפליה כנגד דרוזים (ואני משער שחלק גדול ממנה מתרחש כשחושבים שדרוזי הוא ערבי). למה? כי אנחנו לא מדינה גזענית. ה"גזע" הערבי וה"גזע" הדרוזי הם אותו הגזע (אם אני לא טועה). משמעות הדבר היא שהשנאה לערבים מתרחשת בגלל העובדה שהרבה מהם מזדהים עם האויבים שלנו. לפעמים ביטויי שנאה כנגד ערבים צבועים גם בצבעים גזעניים אבל לי נראה שלרוב זה קורה בגלל הרצון להשפיל ולפגוע. אתן דוגמא להבהרה: יש לנו שני חברים: יהודי וערבי. שניהם אינם גזענים. הערבי עושה ליהודי מעשה נורא (בוא נגיד – שוכב עם אשתו). היהודי כועס מאוד ומכנה את חברו "ערבי מסריח". ברור כי היהודי לא הפך פתאום לגזעני אלא כ הוא רוצה לפגוע בחברו והביטוי הגזעני הוא כלי בשבילו. שלא תבין אותי לא נכון, ביטויים גזעניים הם דבר מגונה. אך, אני עדיין סבור כי אין בישראל הרבה "גזענות" כלפי ערבים.

      3. שנאה של ערבים ליהודים ולישראל – יש צדק מסוים בדברייך. גם לי יצא להכיר עשרות עורכי דין ערבים. רובם הגדול נחמדים מאוד. כיף לדבר איתם. כיף לצחוק איתם. אפילו כיף לדבר איתם על פוליטיקה. אבל מה לעשות? כששואלים אותם למי הם מצביעים זו תמיד אחת משלוש המפלגות הערביות (לרוב בל"ד או המפלגה האיסלאמית), שחבריהן מזדהים תמיד עם ארגוני הטרור ועם אויבי ישראל האחרים. אז מה מייצג את האופי האמיתי שלהם? ההסתחבקות איתי או הפתק בקלפי?

      4. לגבי התקשורת – לא אערוך איתך סקירה ולא אכנס לדיון מעמיק – חדשות ערוץ 2: כולם שמאלנים. חדשות ערוץ 10: כולם שמאלנים (חוץ מיעקב אילון שהוא באמת אובייקטיבי). ערוץ 1: כולם שמאלנים. גל"צ: כולם שמאלנים (חוץ ממנחי "המילה האחרונה"). רשת ב': הרוב שמאלנים. ידיעות: שמאלנים בטרוף – אני לא יכול לקרוא עיתון בלי להשתגע (גם מוסף שבת, גם שבעה ימים וגם שבעה לילות) – בלי קשר למלחמה שפתחו שם נגד ביבי. מעריב: באתר האינטרנט שלהם באמת יש באמת ייצוג נכבד לכותבי מאמרים ימניים. אבל כל הכתבים שלהם (חוץ מקלמן ליבסקינד ועמיחי אתאלי) עדיין שמאלנים. גם הכתבים המדיניים וגם הפוליטיים. אגב – בן כספית ובן דרור ימיני שניהם שמאלנים. שניהם מאמינים ב"חלוקת הארץ" וקשה לי להאמין שלא שמת לב לאובססיה של בן כספית עם ביבי. זה שהם תוקפים לפעמים את השמאל הקיצוני, לא אומר שהם לא שמאלנים.
      לגבי הדיווח על "הנעשה בשטחים" – אני לגמרי לא מסכים איתך – ניאגרה שמופעלת בהתנחלות זוכה לדיווח למרות שאין בכך שום עניין ציבורי. שים לב כמה כתבות בחדשות אתה רואה שבהן כל החומר נאסף על ידי ארגוני שמאל קיצוני והוא מוגש במסגרת כתבה בלי שום ביקורת. כל זית שנושר, כל קצר חשמלי במסגד, כל ישיבה של ועדה מחוזית לתכנון ובניה בי-ם – זוכים לכתבה בחדשות. לעומת זאת, האלימות היומיומית שמפעילים פלסטינאים כלפי מתנחלים אינה זוכה כמעט לדיווח. כל שבוע נפצע מישהו מיידוי אבנים ואנחנו אף פעם לא שומעים מזה. מערכת בתי המשפט הצבאיים מזכה ומשחררת המון טרוריסטים תוך ביצוע טעויות משפטיות ומטילה עונשים קלים על טרוריסטים. קלים הרבה מעבר לאלה במטילים עליהם בתי המשפט בישראל. אף אחד לא יודע על זה כי התקשורת לא מספרת לנו על זה. תאמין לי – גם הדיווח על ה"נעשה בשטחים" הוא מוטה לצד שמאל.

      תודה על ההתייחסות המקיפה!

  4. עדי (הבן) permalink

    מספר הערות קצרות על המצב:

    – הממוצע שעשית על גברים ונשים על מנת לקבל את אחוז העובדים הוא מעט חסר תוקף. אם כמעט 90% מהגברים הערבים עובדים, והנשים שלהם עקרות בית, זה אומר ש90% מהמשפחות יש מפרנס, שלפי מה שאני מבין הוא גם ראש המשפחה (כמובן שמה שעשיתי עכשיו הוא שקר, כי לא כל הגברים נשואים, אבל אתה מבין את הרעיון). לעומת זאת, אצל החרדים, אוכלוסיה שאחוז הנישואין בה הוא די גבוה, קשה להאמין שאחוז המשפחות שייש בהם מישהו מועסק גבוה מעל 60% (הנשים המועסקות).

    – לא ענית לטיעון של איתי על ההתנדבות. יש התנדבות בזק"א שהיא בעלת תרומה חוץ קבוצתית, יש התנדבות בגמ"חים, שהיא לרב פנים קבוצתית.

    – אתה טוען כנגד איתי שאין ראיות כלפי גזענות יתרה כלפי נשים ערביות (או שובניזם), טיעון סביר (למרות שאינטואיטיבית הוא נשמע שגוי), ואז מעלה ספקולציה משלך שההסבר הוא שובניזם פנים משפחתי/ערבי. אתה לא יכול להלחם בספקולציה עם ספקולציה.

    – הסיבות שציינת על האבטלה בקרב החרדים הן סיבות טובות להצדיק את האחוז הסטטיסטי, אך אם פטור משירות צבאי מהווה גם עילה לאי-עבודה, אז זו לא ממש סיבה טובה, אלא טרפה+נבלה (ברמה ה"מוסרית").

    – אני מניח שמה שהוביל את גזית לטעון מה שטען, הוא בנוסף גם הפטור הגורף של החרדים מהצבא, תקצוב של ישיבות, פטור מלימודי ליבה וכדומה. ברור שייש פה דו פרצופיות, אבל לצורך העניין אתה יכול לכלכך על החרדים, בלי קשר לערבים, שאולי ראויים גם הם לשיחת נזיפה.

    – לגבי השיח השמאלני/עיצוב תודעה וכדומה: יש ויש. יש כותבים שמאלנים, ויש ימנים, זה משתנה מאאוטלט לאאוטלט ומכתבה לכתבה. הדוגמא שהבאת פה היא מעולה ומשכנעת, אבל היא אחת מבין אלף, ונבחרה על ידיך בצורה סלקטיבית. אוכל להביא לך מנגד אין ספור כתבות, שבספקטרום של ימני-שמאלני ממקומות איפשהו באמצע עם נטייה ימינה – כך למשל כל כתבה ממוצעת על ארגוני זכויות אדם למשל – פרספקטיבה ימנית קלאסית (לרב אין לי בעייה עם זה אגב).

    • היי עדי,
      מטרת הפוסט הייתה משולשת: א.להראות איך במשך שנים אנחנו שומעים טענות כוללניות וגסות כנגד אוכלוסיה שלמה על כך שהם עצלנים ופרזיטים, אך מסתבר שיש אוכלוסיה אחרת, שעל פי אותו הגיון פנימי (שאני לא מסכים לו), מתאימה יותר לאותן ההגדרות. ב. להסביר שמדובר בדוגמא לכך שיש אוכלוסיות (חרדים ומתנחלים) שמותר ורצוי להשמיץ אותן בצורה שקרית ובלטי פוליטיקלי קורקטית ויש כאלה שאסור (ערבים). ג. להראות איך גם את הנתונים שמראים שיש אוכלוסיה שהיא לא פחות "פרזיטית" ו"לא עובדת" התקשורת מנפה מהדיווח על הסקר. זו עוד דוגמא לאיך התקשורת מתנהגת באופן מושחת שנועד לעוות את הנתונים שהעומדים בבסיס השיח הציבורי שלנו.

      הויכוח שנכנסתי אליו עם איתי הוא פחות חשוב מבחינתי כי גם איתי בעצמו לא התווכח עם התזות העיקריות שלי.
      ובכל זאת, אענה לתגובה שלך לפי סדר טיעוניך:

      1. הנתון על אחוז האנשים העובדים הוא הרלוונטי מבחינתי. ההשמצה כלפי החרדים עוסקת בכך שהם אינם עובדים ולכן צריך להבין כמה באמת אינם עובדים. לפי ההגיון הפנימי של המשמיצים, גם בקרב המשפחות העניות שרק אחד מבני הזוג שלהן עובדים יש "פרזיטיות", שכן אם שני בני הזוג היו עובדים הם היו משלמים פחות מיסים וצורכים פחות קצבאות (ככל הנראה). חוץ מזה, הנתון שאליו התייחסתי לוקח בחשבון גם את העובדים הלא-נשואים.
      אגב, הניחוש שלך לגבי כך שקשה להאמין שיש מעל 60% של משפחות חרדיות, שבהן עובד בן זוג אחד לפחות, הוא שגוי. בקרב החרדים 25% בלבד מן המשפחות הן כאלה שבהן לא עובד אף אחד מבני הזוג. אצל הערבים המספר הוא לא הרבה יותר נמוך – 20% (הנתונים מופיעים בסקר של הלמ"ס אליו הפניתי בפוסט).

      2. התנדבות מבחינתי היא מעשה שאדם עושה כדי לעזור לאדם שהוא לא מכיר. לעזור לעצמך או לבן משפחה שלך לא נחשב בעיני כהתנדבות. חלק מההתנדבות של החרדים נעשית בתוך הקהילה שלהם? אז מה! אם אני הומוסקסואל שמתנדב באגודה של נוער הומוסקסואלי או אתיופי שמתנדב באגודה של נוער אתיופי זה אומר שאני לא מתנדב?

      3. לגבי נשים ערביות – ההגיון אומר שהן מקבלות את אותה מנת שוביניזם שמקבלות הנשים היהודיות ואת אותה מנת הגזענות שמקבלים הגברים הערבים. נראה לי אינטואיטיבי מאוד. זאת אומרת שההבדל בינן לבין נשים יהודיות הוא בגזענות שאליה הן נחשפות. הגזענות הזו לא מזיקה להן יותר משהיא מזיקה לגברים הערבים ביחס לגברים היהודיים. למרות כל זאת, בעוד שההפרש בין אחוז הגברים היהודים העובדים לבין אחוז הגברים הערבים העובדים עומד על 4% בלבד, ההפרש בין אחוז הנשים היהודיות העובדות לבין אחוז הנשים הערביות העובדות עומד על 43%. למה? בגלל השוביניזם של החברה הערבית שרוצה את הנשים שלה בבית! זו לא ספקולציה אלא ההסבר היחידי האפשרי. מה גם שבתוך עמנו אנו חיים וכולנו יודעים שהחברה הערבית היא אכן מאוד מאוד שוביניסטית.
      בהערת אגב, קשה לי להתייחס לשנאה כלפי ערבים (שאינה מוצדקת לטעמי) כגזענות: רוב שונאי הערבים לא חושבים שהערבים הם נחותים גזעית ולא בגלל זה שונאים אותם. מי ששונא ערבים שונא אותם כי חלק גדול מאוד מן הערבים מכריז על עצמו, בדרך כזו או אחרת, כאויב היהודים ומדינת ישראל. בקיצור מי ששונא את הערבים שונא אותם כי הרבה מהם שונאים אותנו.

      4. אחת הסיבות לאבטלה בקרב האוכלוסיה החרדית היא הסדר הפטור שלא מאפשר לחרדים לעבוד. בעיניך מדובר בסיבה לא משכנעת ברמה המוסרית. יש לי כמה דברים לומר לך בנושא זה:
      הסיבה שבגללה חרדים לא הולכים לצבא היא שהם לא רוצים שבניהם יכנסו למערכת חילונית למשך 3 שנים ויאבדו את הצביון הדתי והחרדי שלהם. אם זכרוני אינו מטעני, האיסור לעבוד עד גיל 27 נולד כדרישה של החילונים כדי להבטיח שחרדים לא ינצלו את הזמן שבו הם לא משרתים בשביל להתפרנס ולהשיג את חבריהם החיילים. אפשר להתווכח הרבה על השאלה האם הפטור משירות בעבור החרדים הוא מוסרי או מביא תועלת. מה שבטוח הוא שהרצון שלהם שלא "לאבד" את ילדיהם לעולם החילוני הוא טבעי (לא בטוח שחייבים להתחשב בו, אבל הוא טבעי). צריך לזכור שאת האיסור על העבודה עד גיל 27 לא החרדים ביקשו.
      חשוב מכל, החרדים לא עובדים עד גיל 27 לא מכיוון שהם עצלנים או רוצים להיות פרזיטים אלא כתוצאה של הסדר שנובע מאיזון של כל מיני רצונות לגיטימיים. לעומתם, הערבים לא משרתים בצבא בגלל טעמים הרבה יותר מפוקפקים מוסרית: הם מזדהים יותר עם האויבים מאשר עם המדינה. אז על מי צריכים להטיל יותר ביקורת בהקשר זה – החרדים או הערבים?

      5. לגבי הסיבות שהובילו את גזית לטעון את אשר טען. אני באמת לא מעוניין להיכנס לויכוח לעומק, אבל על כל דוגמא שאתה מביא אפשר לתת תשובות טובות.
      פטור מהצבא? כמו שאמרתי, הוא נובע מרצון טבעי שלא להיטמע בקרב החילונים ולהתרחק מהדת. בכל מקרה, לייחס את זה לאיזה פגם מוסרי של אוכלוסיית החרדים הוא מעשה נלוז. כמו שאמרתי, הסיבות של הערבים לפטור משירות הן טובות פחות, בלשון המעטה.
      מימון לישיבות? זו התרבות שלהם. גם אצלנו מממנים סרטים שעוסקים בתעמולה נגד ישראל, הצגות שאף אחד לא רואה, קבוצות כדורסל וכדורעף מהליגה השניה שחייבות גם הן להביא שחקנים זרים, וכך הלאה וכך הלאה. בכלל לא בטוח שאצלנו לא מבזבזים יותר כסף על "תרבות" או שטויות מאשר אצל החרדים.
      לימודי ליבה – קראתי ראיון עם ליצמן והוא טען שהתלמידים שלו טובים יותר במתמטיקה מאשר אצל החילונים. אנגלית הם לא מלמדים וגם לא חלק מהדברים האחרים. זאת עוד לא סיבה לשנוא את החרדים ולהעיף אותם לחו"ל או לנתק להם את החשמל.
      בקיצור, אין שום הצדקה לתקוף אופי של אוכלוסיה שלמה בצורה חריפה ומכלילה שכזו. לערבים אף פעם לא היו עושים זאת למרות שלהם הרבה יותר מגיע.

      6. לגבי השיח הציבורי שנשלט על ידי השמאל, גם כאן אני לא מסכים איתך. השיח שלנו נשלט באופן טוטאלי על ידי השמאל. זה נעשה בכמה מישורים: א. בורחים על מה לדווח וכמה, ולא על פי החשיבות ה"אמיתית", אלא על פי האג'נדה. ב. מעוותים את תוכן המידע שמועבר לציבור (כמו במקרה שלנו). ג. מציגים את המידע דרך פריזמה שגורמת לנו לקלוט אותו על פי האג'נדה (כותרות, תמונות וכו'). ד. בקרב הדעות שנשמעות בשיח הציבורי (פרשנים וכותבי מאמרים) יש הרבה יותר שמאלנים מימנים ולכן גם נשמעים הרבה יותר טיעונים שמאלניים מאשר ימניים.
      את השליטה של השמאל בשיח שלנו באמצעות התקשורת אני אנסה להציג בבלוג הזה. הפוסט הזה היה אחת הדוגמאות הטובות לכך:
      שים לב שהדיווח של הלמ"ס יצא וכלל בתוכו מספר נתונים וכל כלי התקשורת, כולם, הוציאו, בכוונה, את הנתון של אחוזי העובדים בקרב הערבים. זאת כדי שלא תוכל להשוות בין החרדים לערבים ולא בין הערבים ליהודים אלא רק בין החרדים לשאר היהודים. הנתונים של הלמ"ס לא הוצגו כפי שהם אלא נסקרו על ידי הכתבים, שהחליטו להשמיט מתוך הדיווח רק את הנתון הזה!
      זה מראה לך מה האתוס של התקשורת בארץ. האתוס הוא לא: "אנחנו נביא את המידע והאזרחים יחליטו" אלא "אנחנו נביא את המידע שישכנע את האזרחים לתמוך בעמדתנו הפוליטית ונציג אותו כך שישכנע את האזרחים בעמדתנו הפוליטית".
      במקום תקשורת שעוסקת בדיווח יש לנו תקשורת שעוסקת בתעמולה.
      אני מזמין אותך להציג לי דוגמאות שבהן קרה ההיפך. מקרים שבהם נתונים בדיווח תקשורתי עוותו בכדי לקדם עמדה ימנית.

  5. א.ל permalink

    פוסט מעניין אהבתי את הכתיבה שלך בנושא
    ממהשאני קורא (גם אצך) על מערכת המשפט פלא שלאדם עם דעות כמו שלך נתנו לסיים משפטים…
    עלה והצלח מצפה לפוסט הבא

  6. איתי permalink

    אם נשים רגע את ההתבטאויות המכוערות של גבי גזית בצד, השאלה היא ***למה*** חרדים לא עובדים. אני אעז לכתוב שלרוב הערבים שלא עובדים אין הרבה אפשרויות תעסוקה. הם גרים בגליל העליון ובנגב, אוטובוסים בקושי מגיעים לכפרים שלהם, ההשכלה נמוכה ויש גם גזענות. הרבה חרדים, לעומת זאת, לא עובדים מתוך בחירה – ומכיוון שסובסידיות שונות מממנות את זה. אני מבין למה נתוני התעסוקה של ערבים נמוכים. אבל למה שלוימעלע מבני ברק, שגר פחות מקילומטר ממני, לא הולך לצבא ולעבודה כמוני?

    אגב, הנתון על ההתנדבות מאוד מעניין ומרשים, אבל צריך לזכור שהרבה מאוד מההתנדבות הזאת נעשה בתוך הקהילה, תוך מילוי תפקידים שבחברה הערבית המסורתית נעשים בתוך המשפחה המורחבת. כך מטפלים בחולים סיעודיים בבית, ולא בבית חולים. אין בתי תמחוי, כי במשפחה המורחבת כולם אוכלים.

    הגעתי לבלוג הזה בטעות – מתוך תגובה לפוסט בבלוג אחר, אני לא מנסה להיות טרול. מי שמפרסם, שידע שיגיעו כל מיני אנשים אליו 🙂

    • היי איתי,
      לא הבנתי מה זה טרול אבל אם זה לא ברור אז אני מאוד שמח שקוראים את הבלוג הזה גם אנשים שלא מסכימים איתי.
      לגופו של עניין, שים לב ש-84% מהגברים הערבים הם אנשים עובדים. מי שלא עובד בחברה הערבית הם הנשים (70% מהן). הן סובלות מאותה הגזענות וגרות באותם המקומות כמו הגברים הערבים. הן לא עובדות כי הגברים בחברה הערבית מחנכים אותן ומכריחים אותן להישאר בבית. הסיבה לאבטלה הגבוהה באוכלוסיה הערבית היא שוביניזם ולא משהו אחר.
      לגבי אחוזי ההתנדבות, אני לא חושב שההבדל בין החרדים לערבים נובע מההבדל ברמת המשפחתיות בין שתי האוכלוסיות הללו. אני לא מכיר את הדברים לעומק, אבל אני ממש לא בטוח שהחרדים פחות דואגים מהערבים לזקניהם ולנזקקיהם במסגרת המשפחתית.

      • איתי permalink

        אני לא בטוח שנשים ערביות סובלות מאותה גזענות כמו הגברים, אל תשכח שנשים בעצמן מקופחות – בכל חתכי החברה. מצד שני, בישובים ערביים רבים אין מסגרות לילדים והם צריכים להשאר בבית – תחת טיפול האם. זה נכון שיש גורמים חברתיים שמונעים מנשים לצאת לעבודה, אבל נסה לראות כמה נשים עובדות בערים כמו יפו, ותקבל מושג יותר ריאלי על הגורם החברתי (אין לי מספרים מדוייקים, אבל אני מבטיח לך שהרבה יותר מ- 30% מועסקות).

        לגבי ההתנדבות, אני לא מתכוון חלילה שלחרדים פחות אכפת מהנזקקים שלהם. אבל יש דברים שלמשפחה גרעינית אין ממש יכולת לעשות, ואילו למשפחה מורחבת יש, ואז חלק גדול מהעבודה (וההתנדבות) בארגונים למיניהם נעשה במסגרת המשפחתית. זה דומה ל"פרדוקס" המטפלות והתמ"ג הידוע: אם כל אישה במדינה תטפל בילדים של אנשים אחרים ותגבה על זה כסף, בסה"כ לא יתווסף כלום (כל הילדים מטופלים בכל מקרה) והכסף יעבור במעגל בין כל האמהות (לא נוצר הון חדש), אבל התמ"ג של ישראל יקפוץ פלאים. חוץ מזה, צריך לבדוק איך בדיוק מגדירים "התנדבות" ומה אנשים מחשיבים בתור התנדבות (זכור שמדובר בדיווח אישי). למשל, התנדבות ללמוד משניות לעילוי נשמות מתים זה אולי מעשה נאצל, אבל לא ממש נספר אצלי בתור "התנדבות", ובטח שאין לו מקבילה בחברה הערבית.

        טרול זה מישהו שמגיב בפורום מתוך מטרה להכעיס.

      • איתי, אני פשוט לא יודע מאיפה אתה קובע את הקביעות האלה…
        אין שום ראיה לכך שנשים ערביות סובלות מיותר גזענות מאשר גברים. אין שום ראיה לכך שנשים ערביות סובלות מיותר שוביניזם מאשר נשים יהודיות (מצד מעסיקים יהודים, לפחות).
        בישובים ערביים רבים אין מסגרות לילדים? לא יודע מאיפה הבאת את זה… באום אל-פאחם ונצרת אין גנים ובתי ספר? מעבר לכך, הטיעון שמושמע כנגדהחרדים הוא: "אל תעשו ילדים אם אין איך לממן אותם או איפה לשים אותם". הטיעון הזה לא שונה ביחס לערבים.
        יש הרבה נשים עובדות ביפו? שוב, אין לי מושג על סמך מה אתה קובע את זה. גם אם זה נכון, אולי זה מעיד על כך שהערבים ביפו הם פשוט יותר מודרניים?
        ההערות שלך לגבי הפערים בנושא הההתנדבות – מעניינות מאוד אבל גם כן מבוססות על השערות.

        אגב, גם אצל החרדים אפשר למצוא הרבה סיבות טובות לאבטלה – א. לחרדי שהוא חלק מהסדר הפטור משירות אסור, על פי חוק, לעבוד עד גיל 27. בני ה-25-26 מהווים 1/15 מאוכלוסיית הסקר כך שמדובר בנתח משמעותי למדי. ב. גם החרדים נתפסים כ"זרים" ויש נגדם אפליה. ג. חלקים רחבים בעם כן מעוניינים שתהיה קבוצה בגודל כלשהו של לומדי תורה שלא יעבדו כך שיש מובטלים "לגיטימיים".

        המטרה של הפוסט לא הייתה לקבוע מי יותר לא בסדר. אני בעצמי לא חושב שאפשר או נכון לתאר אוכלוסיות שלמות כעצלניות. אבטלה נרחבת באוכלוסיה מסוימת נובעת לא מעצלות אלא מנסיבות חברתיות כאלה ואחרות. המטרה של הפוסט הייתה להראות: א. איך מכניסים לנו למוח שהחרדים לא עובדים ומסתבר ש-57% מהם כן עובדים. ב. שבשיח הציבורי שמונע על ידי התקשורת מושמעים פעמים רבות טיעונים כוללניים מרושעים ולא פוליטיקלי קורקטיים כנגד החרדים למרות שיש אוכלוסיה הרבה יותר מתאימה להפנות אליה טענות כאלה. ג. איך גם בסיקור הסקר הזה התקשורת "משחקת" במזיד עם הנתונים כדי לעצב לנו את התודעה הפוליטית באופן מטעה.

    • dugmanegdit permalink

      אחת הסיבות המרכזיות לכך שהחרדים לא עובדים היא שהחוק אוסר זאת עליהם. במסגרת החוק, מי שמכריז כי "תורתו אומנותו" לא יכול לעבוד. כמובן שאפשר לא להכריז ואז יגייסו אותך לצה"ל, והמשפחה שלך לא תוכל לחתן את הבנות שלה. אם מישהו מעוניין שהחרדים יתחילו לעבוד הוא מוזמן לתת להם פטור כמו זה שקיים לערבים משירות ביטחון. הם אמנם לא ילכו לצבא אבל המונים מביניהם שלא ממש עומדים ליד הסטנדר יתחילו לעבוד. כמאמר הפתגם – טוב ציפור אחת ביד משתיים על עץ.

  7. ד.ש. permalink

    חשוב, תודה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: